3 november 2011

Jul, jul, strålande jul........

Om lite mindre än två månader så är det julafton. Vilket innebär julklappar och det kostar pengar. Pengar är något som jag inte har gott om. Vet i fasen hur det ska gå ihop. Även om jag vet att jag inte behöver köpa något dyrt (och det kommer det verkligen inte att bli heller) men något vill jag ju köpa till familjen och jag vill ju inte att det ska vara vilken skit som helst heller.

Jag vet att jag kommer få julklappar av både mamma o pappa och min syster och hennes sambo. Och om jag känner dom alla rätt så kommer det inte bara vara en present heller. Vilket gör att jag automatiskt inte vill vara sämre och bara köpa en eller två till dom vilket det kommer att bli.
Jag får otroligt lätt dåligt samvete - även om det på senare år har blivit lite bättre - och förra julen var inget roligt när jag fick en massa från dom och de fick nästan inget alls av mig.

Jag vet att julen inte handlar om presenter och vem som ger mest och det ska den inte göra heller. Men jag vill ju ge något och inte bara en massa onödigt bara för att det är det jag har råd med.

Julen är min favorit högtid för att jag älskar gemenskapen och värmen som sprids överallt. För mig har det inte, de senaste 10 åren i alla fall, handlat om paket och allt det där. Och sen mormor gick bort så betyder gemenskapen allt mer vid jul.

Nåja, på något sätt ska det säkert lösa sig i år också. Vet ett sätt att spara lite pengar på i alla fall så något ska jag väl ha råd med.


4 kommentarer:

  1. hej vännen!! vet vad du menar,det är en oerhörd press på dessa presenter. Tror oxå att dina föräldrar och syster förstår din sits. Ett litet tips. Gör lite hemlagade delikatesser. Lite marmelad,sylt. lite nyttigt gott julgodis. De fick vi av min moster föra julen,uppskattas mer än man tror. De är ju inget som behöver kosta mycket. Sen fixar du dina små söta och fina askar o sånt. Ett tips iallafall. STORA MÅNGA Kramar...

    SvaraRadera
  2. Sylt vet jag väl inte direkt om jag klarar av men något gott kanske jag kan få ihop :) Askar kan jag ju alltid få ihop. Mycket bra tips!! Tack vännen :)

    SvaraRadera
  3. eller så pratar ni ihop er helt enkelt, hur gör vi på jul, jag har inga pengar, kan vi hitta på nått annat?
    vi ger en present till en person. för en viss summa pengar (typ 300). då lägger man hjärta och själ i just den presenten, eller presenterna och ingen kassa ebbar tom.

    för mig som ÄLSKAR att ge och FÅ var detta ett jobbigt beslut. Men oerhört skönt i efterhand. Att ha pengar kvar, och faktiskt kunna köpa julklapp TILL MIG SJÄLV istället!

    jag tänker ev i år, göra flasktags, köpa 30krs flaska på typ ikea, fylla med glögg och ge bort istället tyill typ carro och a som jag ändå kanske vill ge en present... då blir det inte så dyrt.

    SvaraRadera
  4. Heléne - det skulle vi kunna göra men känner jag både min mor och syster rätt så kommer dom inte kunna hålla sig till det ändå. Plus att jag vet att syrran har köpt till både mamma och pappa redan så det spricker ändå. Får prova det till nästa jul istället.

    SvaraRadera