8 maj 2011

Mitt hem

Som in vet så har ju jag gjort om i mitt sovrum och det börjar äntligen bli klart. Idag har jag, igen, varit en snabbis på IKEA för att köpa ytterligare en hylla, Ekby Järpen, som jag köpte tidigare i veckan. Kom på att det kunde nog behövas två stycken så att jag förhoppningsvis slipper ha något stående på skrivbordet.


Jag har inte fått upp alla pärmar o sånt men det tänkte jag sitta med någon kväll när jag ser på tv. Det blir ju lite att plocka med när man ska flytta över papper och så där. Är oerhört nöjd över slutresultatet måste jag säga. Nu ska jag bara få in alla kläderna i garderoben som är i andra hörnet, få upp ramar på väggarna och sen är det nog klart faktiskt. Har till och med fått upp min nya taklampa som jag köpte innan jul tror jag.

I övrigt i helgen så har det räknats matte och planterats blommer och gröna växter. För några år sen, när jag fortfarande jobbade och hade Annie som chef, så fick jag en blomma av henne som tack för väl utfört arbete (och garanterat plåster på såren då hon tidigare på dagen sagt att killarna skulle få gratis lunch då de gjort så bra jobb på lagret medan jag helt själv stått i kassan, hjälpt kunder och hållit butiken snygg o ren under flera timmar). Denna garderobsblomma som de så charmigt heter har vuxit sig ganska så stor under de åren den har bott hos mig och den har varit i stor behov av omplantering i minst två års tid. Men nu fick jag äntligen tummen ur och gjorde något åt saken.


Detta är rötterna på växten jag planterade om. Den stod i en ganska så trång kruka i vardagsrums fönstret tidigare. Nu är den placerad i en stor keramik kruka på golvet.

Från början var den inte mycket högre än det ljusgröna skottet som kommer upp så lite har den allt växt. Hur det nu är möjligt när den kanske fått vatten två gånger i halvåret.

Även dessa vackra växter har satts i jord. Det är skott/sticklingar från en växt som finns hemma hos mammas kusin Evy. Fick tre sticklingar av henne när vi var där förra helgen och hälsade på. Nu fick jag dessutom användning av den oerhört fina blomstegen som min farfar gjort som jag tog hemma hos mormor när vi rensade ut huset förra sommaren.

Dessa vackra stjärnögon inhandlades på Kalenius idag. Det behövs dock lite mer jord så det får bli en sväng till Blomsterlandet imorgon och köpa det. Just nu är det bara hälften som täcks men det duger gott under ett dygn. Det är lite svårt med blommor på min balkong då jag har sol där hela dagen i stort sett och det är ju väldigt fint med blommor på balkongen. Dessa tål dock att vara i full sol så det ska nog gå bra. Måste bara komma ihåg och vattna dom riktigt varje vecka.

Och något fint som pryder golvet; gula och aprikosfärgade rosor med s k snöflingor.

Mycket nöjd över mina inköp idag måste jag säga. Nu ska jag bara få ordning på resten av lägenheten så det man kanske kan bjuda hem folk under sommaren. Och eftersom jag ska "jobba" hela sommaren så är det ju också trevligare för mig själv om det är fint och inte ser ut som ett förråd som det gör i dagsläget.

Nu ska jag ta och släng i mig lite mat innan det blir slapp i soffan och en film innan Law & Order: SVU börjar.

Stora kramen!

PS: Har ni märkt att jag gjort om här nu igen?? Blev så sugen på något somrigt och tyckte denna var så fin. Gjorde även om på Scrapbloggen som jag dessutom uppdaterade lite.

7 kommentarer:

  1. Härligt att äntligen få ordning i sovrummet. =) Och va fint med alla blommor. Blir suvuränt sugen på att göra om här och där. MEN när man har ont om plats så går det ju inte. Skulle vilja ha större balkong och flera rum o lite mer.. =) =)

    SvaraRadera
  2. Ja vem skulle inte vilja ha det större. Tänk dig ett pyssel rum och ett kontor och kanske till o med ett gäst rum. Nä hus skulle man ha :)

    SvaraRadera
  3. fint du har fått det!!! både hemma och på bloggen :) gilla! um.. om jag får så kommer jag gärna och hälsar på i sommar... vi får höras om det ;) nu ska jag titta in i din scrapbooking blogg och få lite idèer. har inte börjat scrapa än.. men tänkte kanske göra det imorgon. kanske och kanske.. det är väl bara att sätta igång eller? ;)

    Stora kramen vännen!!

    SvaraRadera
  4. Klart att du är välkommen Emma men jag ska ju "jobba" i sommar och vet inte om jag har möjlighet till att vara ledig. Har jag det och får betalt (enda chansen att jag tar ledigt om jag får betalt mer än semesterersättning) så tänkte jag komma till Stockholm ett par dagar :)

    Japp, det är liksom ingen idé att skjuta upp på skapandet!! Sätt i gång och fota resultatet så jag får se :)

    SvaraRadera
  5. Förstår :) men Stockholm.. åh vad kul!! då måste vi träffas :D får höras och prata mer om det ;)

    Foton på det jag skapat kommer :) lovar
    håll utkik på FB

    Kram!

    SvaraRadera
  6. Japp klart vi ska träffas om jag kan komma till Stockholm. Återstår att se. Är några som jag ska träffa om jag kommer till huvudstaden så jag hoppas på att det ska gå att genomföra. Har inte sett någon av er på hur länge som helst!

    SvaraRadera
  7. Kraaaam! hör av dig när du kommer upp :)

    SvaraRadera