4 januari 2011

Vad som upprör mig??

Dag 22 - something that upsets you

Åh det finns så mycket som upprör mig.........var ska jag börja!! Precis som så många andra så blir jag oerhört upprörd över barn och djur som far illa, när våra äldre blir orättvist behandlade bara för att de kanske inte så många år kvar att leva. Men något som kan få mig att koka av ilska och något som jag brinner för enormt mycket är hur samhället behandlar våra handikappade.

Under 2010 skulle hela Sverige vara handikapp anpassad; vilket det säkert är på många stället i landet men jag kan bara se till hur det är här i Karlstad och det har inte ändrat sig speciellt mycket måste jag säga. Offentliga platser är väl de som har ändrats mest så som jag kan se det i alla fall. Självklart finns det oerhört mycket kvar att ändra på även där men de har i alla fall kommit en bit på vägen.

Däremot är det näst intill skamligt hur butiker, köpcenter, restauranger samt caféer har en oerhört lång väg kvar att gå innan de ens kan framstå som någorlunda handikapp vänliga.
Ta bara Mitt-i-city till exempel, relativt nytt köpcenter med många kända butikskedjor samt några mindre lokala förmågor. Ett trevligt köpcentra på alla sätt o vis men butik ytorna är små, de verkar inte ha några som helst krav på sig att "alla är välkomna" - det finns inte en chans att komma fram lättvindigt i en butik som tex Gina Tricot. Det står klädsnurror och lådor/bord överallt och jag har förståelse för att butikerna vill ut med så mycket som möjligt för att få så hög inkomst som möjligt. Det är ju en självklarhet när man har en butik, a och o liksom!! Men när man har en liten butiksyta så kanske man kan tänka lite på att alla ska få chansen att kunna komma in och handla. Man förlorar faktiskt väldigt många kunder på att inte alla kommer in i affären.

Jag vet inte hur många gånger just denna fråga kom upp på tal när jag jobbade på BR. Jag ifrågasatte heltäckningsmattan ett otal gånger och kunderna påpekade problemet också ihop med alla sakerna som stod överallt. Och detta i en leksaksbutik där det borde vara mer tillåtet att det är lite rörigt med tanke på kund klientelet - tycker jag åtminstone.

Åh skulle kunna skriva om detta i en hel evighet men detta är i alla fall en av de saker som upprör mig oerhört mycket. Någon gång i mitt liv så ska jag jobba med detta :-)

1 kommentar: