16 november 2010

Vad är kärlek?

Igår var det ju inte alls dag sex utan dag fyra men jag fick i alla fall ämnet rätt. Nu fortsätter vi:

Dag 5 - Your definition of love

Enligt Svenska Akademiens ordbok betyder kärlek: "En stark känsla. Böjelse för någon med en önskan om föremålets lycka och välgång. Glädje och tillfredsställelse över att befinna sig i denna persons närhet och att göra honom eller henne till lags. Innerlig tillgivenhet".

Vad är kärlek för mig? Svår fråga måste jag säga. Kärlek är så otroligt mycket; kärlek till ett djur, sitt barn, pojk-/flickvän, fru/man, föräldrar, syskon, vänner.

Definiera kärlek.....svårt. Jag tycker att förklaringen som Svenska Akademin gör stämmer bra med vad jag tycker också men samtidigt så tycker jag att det är så väldigt mycket mer. Jag kan bara inte sätta ord på det.

Har en känsla av att jag kommer att återkomma till temat kärlek fler gånger under denna lilla resa och någonstans i slutändan så kan nog även jag sätta mina egna ord på vad kärlek är, för mig.

Vad jag i dagsläget kan säga, med 100 procent säkerhet, är att kärlek är något som jag ser omkring mig bland mina vänner: Jessica & Kristoffer, Terese & Niklas, Heléne & Per, mamma & pappa, Therése (syster) & Jan, Jessica & Patrik och många fler. För mig är dessa par kärlek sinsemellan och det är något väldigt vackert.

Kärlek för mig själv - ordets betydelse - ber jag att få återkomma med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar