22 oktober 2010

Mag- och tarmmottagningen

Idag var det då dags för mitt besök på mag- och tarmmotagningen på sjukhuset. Har gått och väntat på detta i flera veckor och varit nervös då jag aldrig gjort någon gastroskopi förut. Har pratat med flera stycken om det och de flesta har sagt att det inte är något att vara rädd för; det går fort och känns inte. Själva undersökningen är väl inte det som jag har varit orolig för direkt utan det har varit mer oro över hur det känns efteråt och hur jag reagerar.

Var ute i god tid, tycker inte om att komma för sent och framför allt inte till läkarbesök. Var på sjukhuset redan kvart över åtta i morse, hade tid klockan nio. Kändes skönt att inte behöva stressa och tro att jag skulle bli sen. Eftersom det enligt kallelsen stod att jag skulle göra gastroskopi så ringde jag igår och frågade om jag skulle vara fastande och det skulle jag. Så inte nog med att jag var ute i god tid, jag var jätte hungrig, trött och ont i kroppen. Kan ju inte ta alla mediciner på tom mage - egentligen ingen av värktabletterna - så det var lite jobbigt måste jag erkänna. Tog iaf en tablett så värken var inte så illa som den skulle ha varit annars. Har tagit den på tom mage förut så jag visste att det gick bra.

I alla fall, kom tid och fick träffa doktorn. Jätte trevlig man och super bra läkare. Är glad att jag fick honom! Han förklarade väldigt bra och ställde bra och enkla frågor. Vi pratade en stund och jag fick förklara hur magen känts och när problemen uppstår osv. Sen så sa han att jag skulle få en ny kallelse för gastroskopi undersökning inom fyra veckor!!! Alltså blev det inte av idag alls utan det var bara träff och lite prat. Visserligen skönt att få träffa läkaren under normala förhållanden första gången men jag var ju helt inställd på att göra undersökningen idag. Han sa att vid första besöket görs inga undersökningar så utan det kommer sen. Att det stod som det gjorde på kallelsen berodde nog på att det var gastroskopi beställt från Reumatologen.

Så hela besöket slutade i att läkaren tror, han lät väldigt säker dock, på att det inte är någon inflammation i tarmarna utan att jag har en irritabel tarm och att det är det som gör att jag har så ont ibland. För smärtan fick jag några kapslar utskrivna som jag ska ta vid första symptomen så ska det lindra smärtan och förhoppningsvis så hjälper det. Sen fick jag även pulver utskrivet som jag ska ta om jag inte varit på toaletten på ett par dagar, vilket händer ganska ofta faktiskt. Det ska få magen att slappna av mer så att jag får gå på toaletten.
Fick även järntabletter utskrivet då mitt järnvärde var ganska lågt. Inte undra på att jag känt mig trött på sista tiden då. Det kan vara så att min kropp inte tar upp järnet i kroppen som den ska pga min sjukdom och då blir järnvärdet lågt.

När jag väl ska göra gastroskopin så kan de se på provsvaren hur mycket järn som kroppen tar upp och de kommer även kolla om jag är känslig mot gluten.

Så det var väl det hela. Lite irriterande faktiskt att inte undersökningen blev gjord idag men rätt skönt ändå att få träffa doktorn först och få prata lite.

Nej nu ska jag äta upp min soppa innan den kallnar för mig. Ha det gottit och trevlig helg på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar