10 september 2010

Polisen

Förra veckan så skaffade jag ett nytt pass. Det skulle ta en vecka och sen kunde jag hämta ut det. Redan i måndags fick jag ett sms om att jag kunde hämta det. Då jag hade annat för mig både på måndag och tisdag kom jag inte till polisen förän på Onsdag. När jag beställde passet så betalade jag med mitt kontokort. Under den veckan från beställning till hämtning så hade inga pengar dragits alls. Med andra ord så var jag fortfarande skyldig polisen 400:-
Jag får liksom dåligt samvete för minsta lilla och att ha detta på mitt samvete ville jag inte. Så eftersom jag är en ärlig person bestämde jag mig för att köra med öppna kort och säga som det är. När det var min tur frågade jag hur lång tid det tar för pengarna att dras från kontot. Det var samma kille som jag beställde passet hos. Han sa att han, förra veckan, hade haft problem med sin kortläsare vilket de tydligen visste men inte informerade om.
Jag hade skrivit ut ett kontoutdrag från Internetbanken som han fick titta på så att han såg att jag inte lurade honom. Det hela slutade med att jag betalade kontant då jag hade 500:- i plånboken.

Igår när jag skulle på pysselträff så skulle jag åka buss så jag behöve köpa turkronor och tog därför ut pengar till det. Då märkte jag på kontoutdraget att det hade dragits 400:- till Polisen!!!!!!!!! Samma dag som jag hade hämtat ut passet också men senare på dagen *suck*

Så idag var jag, för fjärde gången på två veckor, tillbaka till Polisen. Tog en kölapp och satte mig ner. Det var en tjej som beställde pass och när hon var kvar s blev jag framvinkad till luckan. Det var samma kille sen tidigare så han kände igen mig. Han hade mina papper, kopia på mitt pass samt det betalningskvitto från min orginal kortbetalning, i en plastficka vid sin dator. Han hade koll på mitt ärende tydligen *hihi* Han sa att det hade varit några gubbar och fixat hans kortläsare och de betalningar som hade varit i den hade lagrats i läsaren och när den blev lagad hade alla betalningar skickats iväg till huvudkontoret som då hade dragit pengarna på en gång. Så istället för att betala 400:- hade jag betalat 800:- och det har jag ju inte direkt lust med.
De får inte göra utbetalningar på annat håll än huvudkontoret så jag fick skriva en lapp med namn, personnummer, telefon nummer och kontonummer samt en kort beskrivning på vad som skett.

Jag var där vid lunch tid så han skulle ringa huvudkontoret direkt efter lunch så förhoppningsvis har jag pengarna så fort som möjligt. Trodde aldrig att jag skulle bli tjenis med polisen men någon gång ska väl vara den första. Hoppas att jag inte behöver dit något mer på länge i alla fall :-)

1 kommentar:

  1. haha ja du raring... det var väl inte så farligt... det hade ju varit värre om du hade varit där i ett brottsärende... jag har varit på polisstation 2 ggr i år pga tjafs och det är inte skoj... man inbillar sig att dom som sitter i väntrummet tänker tankar om en...

    SvaraRadera