20 maj 2012

Släkten

Jag har ju skaffat mig en ny hobby, släktforskning, och fan vad det är intressant!!! Alla borde hålla på med det. Hittar en massa intressanta fakta om släkten. Eftersom min pappas sida är gjord sen tidigare så har jag koncentrerat mig på mammas sida.
Min morfar hade en massa syskon, eller ja fyra stycken. Det är vad jag har trott hela livet. Nej det visar sig att han hade en tredje syster (utöver de systrar jag kände till samt sina två bröder) men hon dog tyvärr tidigt. Min morfar vara bara drygt 16 år då.

Och min mormor hade tydligen en halvsyster. Vet dock inte om det var någon som hon kände till själv eller inte. Flickan bodde inte hos dom när mormor föddes. Men himla intressant  tycker jag. Har följt henne lite genom åren och sista spåret är i Göteborg runt 1932. Där ser jag inte riktigt vad det står. Har kallat in experten, min farbrors fru, för lite assistans. Får se vad hon kan komma fram till.

Har mycket kvar att gå igenom så jag är långt ifrån färdig. Hittade bland andra en man, som dock inte är något släkt men har ett samband med personer som är det långt långt tillbaka, som var båtsman och hette Boglina i efternamn. Det tyckte vi var lite festligt. Han som dock ingick i släkten hette Törnros i efternamn vilket var oerhört vackert. Kanske skulle byta?? Hmm....Nä jag håller mig allt till Henriksson ett tag till.


Bilden visar gamla stationshuset i Forshaga. Bilden är från sidan forshagabloggen.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar