6 juli 2010

Ev. flytt på g

Ja allt hänger på A-kassan men det verkar som om jag blir Forshaga bo igen.

Jag är ju med i Jobb- och Utvecklingsgarantin på Arbetsförmedlingen sen drygt ett år tillbaka och nu den 19 Juli går min första period ut. Jag har fått den förlängt med 1 år från o med 20 Juli. Efter att min handläggare på Arbför. hade gjort förlängningen så fick jag brev från FK där det stod att min dagpenning skulle bli 176:- och att det var preliminärt i väntan på beslut från a-kassan. De skulle ta ett beslut efter det att de fått in alla papper från mig som de behövde för att kunna besluta om jag är beviljad a-kassa eller inte. Jag vet sen tidigare att jag inte är beviljad a-kassa för det har jag fått brev om förut.
Jag mailade a-kassan för lite mer än 2 veckor sedan om detta men har inte fått något svar, jag har heller inte fått något brev hem om att de beöver få papper inskickat.

Så idag ringde jag till dom och fick prata med en väldigt trevlig tjej som verkade förstå min situation lite i alla fall. Det hela slutade med att hon sa att jag skulle skicka in det senaste arbetsgivar intyget som jag har, vilket omfattar hela den tiden som jag jobbade på BR-Leksaker. Hon tyckte att det var värt ett försök. Jag kan ju ha tur för en gångs skull att de beviljar mig a-kassa till en lite högre gräns än 176:-/dag.

176:-/dag skulle ge mig drygt 3500:- i månaden och min hyra i dagsläget går på, inklusive lånet på lägenheten, 5531:- vilket är på tok för mycket redan idag!!! Det är jag väl medveten om men hittills så har det gått runt nätt o jämnt plus att jag trivs verkligen jätte bra i min lägenhet oc nu har jag ju stora planer för att få den som jag vill också. Men det får nog bli nya tapeter till sovrummet, lägga ut lägenheten till försäljning och börja leta efter något billigt ställe där jag kan förvara mina saker under tiden jag bor hos mamma o pappa. Här finns det absolut INGEN plats att ha dom så att hitta förvaring är nog det största bekymret just nu. Är det möjligtvis någon av er som känner till något ställe där man kan hyra förråd eller liknande för en inte allt för dyr penning???? Tar tacksamt emot förslag :-)

Jag har ju vetat om att en eventuellt flytt kan bli aktuell sen jag fick brevet från FK så jag har ju varit inställd på det i lite drygt en månad så jag tycker det känns rätt okej just nu. När jag pratade med a-kassan så, det är klart att det inte var kul att höra att jag inte är bevijad a-kassan och att jag förmodligen måste sälja lägenheten, men det kom ju inte heller som en chock. Jag har liksom förlikat mig med tanken men ändå hållit hoppet uppe.
Har smått börjat titta på andra lägenheter men jag skulle behöva en hyreslägenhet de växer ju dock inte på träd så det är inte så lätt. Jag står i kö på KBAB men de går ju efter poäng och jag har precis skrivit in mig där så jag är ju inte först i kön direkt. Jag har också tittat på andra bostadsbolag i Karlstad samt Forshaga men har inte hittat något som jag kommer ha råd med. Om jag ska få plats så beöver jag ju en 2'a på absolut minst 55 kvm och de är väldigt få. Har smått tittat på ettor men de är så små. Den största jag sett är på 37 kvm och det är lite litet tycker jag. Tycker inte det är så trevligt att ha sängen i vardagsrummet plus att jag har ju dubbelsäng så jag lär ju inte få plats med något mer än den.

Nåja vi får se vad det blir i slutändan. Nu ska jag först o främst hitta arbetsgivar intyget och kopiera det för att skicka in till a-kassan och sen får jag vänta och se vad de säger. Håll mer än gärna tummarna för att det går vägen. I alla fall så att jag kan få lite mer än 176:-/dag så jag kan ha råd att bo i något annat än ett rått ål ;-)

Kramisar på er!!

3 kommentarer:

  1. Vad tråkigt det är pengarna styr sådär, inte alls kul. Jag hoppas det ordnar sig! Behöver du förvaring för alla dina saker? Tänkte på de stora möblerna som säng, soffa och sånt? Vi har ju en hel vind här hemma, men tyvärr är det nog svårt att få upp just så himla stora möbler.

    SvaraRadera
  2. Ja de aldrig kul när a-kassan ska sätta käppar i hjulet för en.. men visst de gör ju bara vad andra säger till.. jag hoppas verkligen de löser sig,ska kolla upp detta med föråd/magasin.. se om jag vet nått.. tänker på dig.. kram kram

    SvaraRadera
  3. Terese - Tack, vi får se hur det hela blir. Måste jag sälja så behöver jag ju förvara möblerna någonstans och att få upp de på vinden kan ju vara lite problematiskt. Men som sagt, får se hur det hela artar sig.

    Jessica - tack vännen

    SvaraRadera